4 Ιουλίου 2024

    Η Απεικόνιση της Σταύρωσης από τον Μιχαήλ Άγγελο – Σχέδια και Πίνακες σε Μια Ανατρεπτική Έκθεση

    Ο Εξαίρετος Μιχαήλ Άγγελος
    Η μοναδική τέχνη του Μιχαήλ Άγγελου καθήλωσε τα μάτια του κοινού και τον έκανε αναγνωρίσιμο παγκοσμίως. Καθώς ο καλλιτέχνης προχωρούσε στα βήματά του, η αδυναμία του άρχισε να τον προσελκύει όλο και περισσότερο προς την απεικόνιση του Χριστού στον σταυρό. Και μεταξύ των πιο αναγνωρίσιμων, εντυπωσιακών αλλά και απροσδόκητων σχεδίων του, βρίσκονται αυτά που απεικονίζουν τη σταύρωση, τα οποία δημιουργήθηκαν κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Έξι από αυτά τα έργα παρουσιάζονται τώρα στη μεγάλη έκθεση “Μιχαήλ Άγγελος: Οι Τελευταίες Δεκαετίες” που φιλοξενείται από το Βρετανικό Μουσείο από τις 2 Μαΐου. Αυτά τα υπέροχα έργα, όμως, αποτελούν μόνο μια μικρή μέρος της έκθεσης, καθώς συνολικά προβάλλονται περίπου 50 σχέδια και πίνακες, καθώς και αντικείμενα, με σκοπό να αποκαλυφθεί η ψυχολογική κατάσταση του καλλιτέχνη και οι στενές του σχέσεις με άλλα πρόσωπα. Η ένταση της έκθεσης πηγάζει από την αγωνία του Μιχαήλ Άγγελου, η οποία κορυφώνεται στα αργήστραφα σχέδιά του για τη σταύρωση, καθώς και από τους έξωστρεφείς δεσμούς του με ολίγους, στενούς φίλους και συνεργάτες
    Η Απεικόνιση της Σταύρωσης από τον Μιχαήλ Άγγελο - Σχέδια και Πίνακες σε Μια Ανατρεπτική Έκθεση
    Η “Δευτέρα Παρουσία” και το Ανθρώπινο Σώμα
    Ένα από τα βασικά θέματα της έκθεσης είναι η “Δευτέρα Παρουσία”, η οποία απεικονίζεται μέσα από προπαρασκευαστικά σχέδια του καλλιτέχνη και έναν μεγάλο, έγχρωμο πίνακα του πλήρους έργου. Αυτό το έργο αντιμετωπίζει “το ανθρώπινο σώμα ως έργο του Θεού και όχι απλά ως κάτι φτιαγμένο για να προκαλέσει επιθυμία”, όπως αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης, Σάρα Βόουλς. Αν και ο κάποιος μπορεί να ερμηνεύσει κάποιες απεικονίσεις αγγέλων και άλλων μορφών της “Δευτέρας Παρουσίας” ως κάτι σεξουαλικό, όπως είχε αναταράξει τους ιερωμένους του 16ου αιώνα, η Βόουλς διαψεύδει αυτήν την ερμηνεία. “Αυτό δε συμβαίνει εδώ”, δηλώνει με σιγουριά
    Η Απεικόνιση της Σταύρωσης από τον Μιχαήλ Άγγελο - Σχέδια και Πίνακες σε Μια Ανατρεπτική Έκθεση
    Οι Δεσμοί με τους Φίλους
    Η έκθεση εξετάζει επίσης τη στενή σχέση του Μιχαήλ Άγγελου με τον Τομάσο ντε Καβαλιέρι, έναν γοητευτικό Ιταλό ευγενή που γνώρισε στις αρχές της δεκαετίας του 1530. Παρόλο που η αγάπη του Μιχαήλ Άγγελου γι’ αυτόν ήταν αναμφισβήτητη, μπορεί να μην ήταν ποτέ ευδιάκριτη, όπως επισημαίνει η Βόουλς. Μάλιστα, η έκθεση έχει αφιερώσει μια ολόκληρη ενότητα γύρω από την καθαρά πνευματική φιλία του Μιχαήλ Άγγελου με την αξιέπαινη ποιήτρια Βιτόρια Κολόνα. Ένα από τα αριστουργήματα που προβάλλονται στην έκθεση είναι ο “Χριστός στον Σταυρό” (1538-41), ένα λατρευτικό έργο που δημιουργήθηκε ειδικά για τη Κολόνα. Η ίδια η Κολόνα ανήκε σε έναν κύκλο μεταρρυθμιστών χριστιανών, ορισμένοι από τους οποίους είχαν υποστεί κατάληψη από τον Ιερό Ελεγχο. Το αυξανόμενο ενδιαφέρον του Μιχαήλ Άγγελου για τη σωτηρία μέσω της χάρης έχει οδηγήσει κάποιους να αναρωτηθούν αν υπήρχε κάποια προτεσταντική επιρροή στις πεποιθήσεις του, περιλαμβανομένων αυτών των σχεδίων σταύρωσης, τα οποία χαρακτηρίζονται ως βαθιά σκεπτικιστικά και έντονα προσωπικά. Όμως, όπως λέει η Βόουλς, “Ο Μιχαήλ Άγγελος για μένα δεν ήταν προτεστάντης”. “Εξάλλου, εργαζόταν για τον Πάπα”, προσθέτει
    Η Απεικόνιση της Σταύρωσης από τον Μιχαήλ Άγγελο - Σχέδια και Πίνακες σε Μια Ανατρεπτική Έκθεση
    Η Αρχιτεκτονική Επίδραση
    Οι τελευταίες αρχιτεκτονικές παραγγελίες που ανέλαβε ο Μιχαήλ Άγγελος “τον επιβάρυναν πραγματικά”, αναφέρει επίσης η επιμελήτρια. Λίγο καιρό αφότου επέστρεψε στη Ρώμη, ανακαίνισε το Παλάτι Φαρνέζε, το οποίο αρχικά είχε σχεδιάσει ένας άλλος Τοσκανός, ο Αντόνιο ντα Σανγκάλο, ο νεότερος. Ο Μιχαήλ Άγγελος όμως πρόσθεσε έναν επιπλέον όροφο και ένα εντυπωσιακό γείσο, δημιουργώντας ένα από τα πιο επιδραστικά παλάτια της Αναγέννησης. Στην έκθεση παρουσιάζεται με ένα εξαιρετικό μελετημένο παράθυρο, το οποίο δανείζεται από το Μουσείο Ασμόλιαν στο Οξφόρδη. Επίσης, η έκθεση παρουσιάζει το έργο του Μιχαήλ Άγγελου για τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό, το οποίο πήρε δεκαετίες για να ολοκληρωθεί και ολοκληρώθηκε μόνο μετά τον θάνατό του. Αποτελέσματα αυτού του έργου είναι τα “Μελέτες για τον Τρούλο και τον Φανό του Αγίου Πέτρου”. Άλλα έργα των καλλιτεχνικών συνεργατών επίσης έχουν αναφορά στον μεγάλο ζωγράφο, όπως το “Καθάρσει του Ναού” του Μαρτσέλο Βενούστι (περίπου 1550-55), το οποίο βασίζεται σε μια σύνθεση του Μικελάντζελο. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Ιουλίου.
    Η Απεικόνιση της Σταύρωσης από τον Μιχαήλ Άγγελο - Σχέδια και Πίνακες σε Μια Ανατρεπτική Έκθεση

    Η Απεικόνιση της Σταύρωσης από τον Μιχαήλ Άγγελο - Σχέδια και Πίνακες σε Μια Ανατρεπτική Έκθεση
    Πηγή

    Share:

    Σχετικά Άρθρα