30 Απριλίου 2024

    Νέα τακτική για το γνωστό “πράσινο ξέπλυμα”

    Το πρόβλημα του greenwashing, γνωστού και ως “πράσινο ξέπλυμα”, εξακολουθεί να απασχολεί πολλές εταιρείες και επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο όρος αναφέρεται σε πρακτικές παραπλάνησης των καταναλωτών και των επενδυτών, σχετικά με την περιβαλλοντική φιλικότητα των προϊόντων και υπηρεσιών. Όμως, νέες τακτικές έχουν αναπτυχθεί, εντείνοντας ακόμη περισσότερο το πρόβλημα.

    Η πρακτική του greenlabeling, για παράδειγμα, συμβαίνει καθημερινά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όταν ένα προϊόν περιγράφεται ως “πράσινο” ή βιώσιμο, χωρίς να είναι πραγματικά. Επίσης, η τακτική του greenshifting αποσκοπεί στη μεταφορά της ευθύνης στον καταναλωτή, καθιστώντας τον συνυπεύθυνο για τις επιπτώσεις των προϊόντων. Το greencrowding αναφέρεται στην κρυψίνοια μέσα σε μια ομάδα που υιοθετεί πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης, αλλά στην πραγματικότητα επιδιώκει τις αργότερες πολιτικές.

    Οι εταιρείες που υιοθετούν την τακτική του greenligthing προσπαθούν να αποσπάσουν την προσοχή από τις επιβλαβείς επιχειρηματικές δραστηριότητες, προβάλλοντας τα έργα τους που είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Από την άλλη πλευρά, το greenrinsing αναφέρεται στη διατήρηση της σύγχυσης μέσω τροποποιήσεων των περιβαλλοντικών στόχων πριν από την επίτευξή τους. Τέλος, το greenhushing αφορά την απόκρυψη των περιβαλλοντικών στόχων από εταιρείες και επενδυτές για να αποφευχθούν οι έλεγχοι.

    Παράλληλα, πέρα από τις επιχειρήσεις, διαπιστώνεται ότι το πρόβλημα του greenwashing επεκτείνεται και σε κρατικό επίπεδο. Σύμφωνα με μελέτες, οι πλούσιες χώρες έχουν εξαντλήσει τους προϋπολογισμούς τους για τον άνθρακα εδώ και δεκαετίες, ενώ οι αναδυόμενες υπερδυνάμεις προκαλούν αυξητικά ποσοστά ρύπανσης. Όμως, στο ζήτημα της κλιματικής δικαιοσύνης, οι πλούσιες χώρες δεν είναι διατεθειμένες να αναγνωρίσουν τη μεγάλη ευθύνη που φέρουν για το πρόβλημα, εμμένοντας σε επιβλαβείς πρακτικές.

    Όπως φαίνεται, το πρόβλημα του greenwashing δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά και εξακολουθεί να επηρεάζει τόσο τις εταιρείες όσο και τους καταναλωτές. Η ανάπτυξη νέων τακτικών και η επίδειξη αλληλεγγύης σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελούν κρίσιμα βήματα για την επίλυση αυτού του προβλήματος και την προαγωγή της αειφορίας.
    Πηγή

    Share:

    Σχετικά Άρθρα